Konijnen en Knaagdieren

Voeding van uw konijn

Goede voeding is essentieel voor de gezondheid van uw konijnen, met name voor de tanden en de spijsvertering.

Konijnen zijn snoepers, het liefst eten ze de hele dag suikerrijke en vezelarme voeding. Dit is funest voor de bacterien die in de darm van het konijn leven en zorgen voor een goede vertering van het voedsel. Worden deze bacterien ziek, dan wordt uw konijn ook ziek: de beweeglijkheid van de darm wordt minder, de vertering verslechterd en er worden stoffen gevormd die schadelijk zijn voor de stofwisseling.

Goede voeding is van cruciaal belang: veel hooi of gras van goede kwaliteit, regelmatig groene groentes, deze zijn rijk aan vezels. Voeding met weinig vezels en veel koolhydraten zoals konijnenmuesli(mengvoer) kan tot gevolg hebben dat uw konijn last krijgt van zijn tanden, abcessen van de kaak, zere ogen en bindvliesontsteking, overgewicht en maag- darmaandoeningen zoals diarree en inactieve darmen. Tussendoortjes moeten tot een minimum beperkt worden en in ieder geval natuurlijk zijn.

Vers drinkwater moet onbeperkt aanwezig zijn, flesjes zijn makkelijker dan bakjes en zorgen ervoor dat de huid onder de bek niet nat wordt, zodat huidontstekingen daar worden voorkomen.

Heeft u een vraag en/of opmerking over uw huisdier?
Bel dan met onze praktijk, wij staan u graag te woord!
Altijd bereikbaar icoon0548 - 52 12 22 (onze praktijk is 24/7 bereikbaar)

Dit is wat mensen over ons zeggen:

""Gehoord voelen en meedenkend!" Annette Nijverdal
""Vriendelijk, betrokken, deskundig, behulpzaam!" Anna Markelo
""Wij willen geen andere dierenpraktijk meer!" Hanneke Nijverdal
""Zeer tevreden" Ellen Nijverdal
""Vriendelijk en behulpzaam " A. Rijssen
Ontwerp en realisatie door: Bandwerk internet- en reclamebureau